"TintaPutih... bicara ini milik aku... ini, diri aku."

Sunday, June 20, 2010

KERINGNYA TASIK GALILEE & TURUNNYA NABI ISA

Peristiwa Tamim ad-Dari disebutkan dalam Sahih Muslim:

Telah menyampaikan kepada kami Ibnu Buraidah dari �€˜Amir bin
syurahbil asy-Sya�€™bi, kabilah Hamdan, bahawa ia pernah
bertanya kepada Fatimah binti Qais dan termasuk kelompok perempuan pada
hijrah pertama.

�€˜Amir berkata:" Sampaikanlah kepadaku suatu hadis yang engkau
dengar dari Rasulullah s.a.w yg tidak engkau sandarkan kepada sesiapapun
selain beliau." Fatimah berkata:" jika engkau mahu, nescaya aku lakukan."
�€˜Amir berkata: Tentu, sampaikanlah kepadaku."

Fatimah berkata:

Setelah menyelesaikan solatnya, Rasulullah s.a.w duduk dimimbar. Sambil
tersenyum, beliau bersabda:" Hendaklah setiap orang tinggal di tempat
solatnya." Selanjutnya beliau bersabda:" apakah kamu semua mengetahui sebab
aku mengumpulkan kamu?" mereka menjawab:

" Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui."

Beliau bersabda:

"Sesungguhnya aku, demi Allah tidak mengumpulkan kamu semua bukan kerana
ada pengharapan ataupun ketakutan. Melainkan, aku mengumpulkan kamu semua
adalah kerana Tamim ad-Dari, yg dulunya seorang Nasrani, datang untuk
berbai'at masuk Islam. Ia menceritakan kepadaku seperti apa yang telah
disampaikan kepada kamu tentang Dajjal. Ia menceritakan kepadaku bahawa ia
mengenderai sebuah perahu bersama tiga puluh orang dari Lakhm dan Judzam.
Mereka di buai ombak selama sebulan di laut. Lantas mereka berlabuh menuju
suatu pulau di laut itu sampai terbenam matahari. Mereka duduk-duduk di
pantai dekat perahu.

Lalu mereka naik ke pulau itu. Maka mereka didatangi oleh seekor binatang
yang banyak bulunya, yang mereka tidak dapat membezakan mana bahagian depan
dan mana bahagian belakangnya.

Mereka berkata:

' Celaka kamu, apakah kamu ini?'

Binatang itu menjawab:

'Aku adalah Jassasah (mata-mata)'

mereka bertanya:

'Mata-mata apa?'

Ia menjawab:

'Wahai kaum, pergilah kepada orang yang berada di dalam gua, kerana ia
merindukan berita dari kamu.'

Tamim ad-Dari berkata:

'Ketika binatang itu menyebutkan kepada kami seseorang, kami
meninggalkannya kerana mungkin ia adalah syaitan perempuan.'

'Lalu kami berangkat segera hingga memasuki gua. Tiba-tiba di dalamnya ada
seorang manusia yang paling besar badannya dan diikat dengan rantai yang
kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan rantai yang
kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan besi diantara
hingga kedua mata kakinya. Kami katakan:

'Celaka kamu, makhluk apakah kamu ini? Ia menjawab: 'Kamu semua telah
mengetahui perihalku, kini beritahukan kepadaku, siapakah kamu ini?'

Mereka menjawab: ' Kami adalah adalah manusia dari Arab. Kami belayar
perahu lalu dipukul gelombang laut besar dan ombak mempermainkan kami selama
sebulan'.

Maka kami duduk-duduk di pantai dekat perahu lalu memasuki pulau ini. Kami
didatangi oleh seekor binatang yang berbulu lebat sehinnga tidak diketahui
mana bahagian muka dan mana bahagian belakangnya.

Kami bertanya:

' Celaka kamu, apakah kamu ini?'

Binatang itu menjawab:

'Aku adalah mata-mata'

'Mata-mata apa?'

'Pergilah kepada orang yang ada di dalam gua ini, kerana ia sangat
merindukan berita dari kamu semua.'

'Maka kami pun segera menjumpaimu. Kami takut pada binatang itu, dan kami
tidak tenang jangan-jangan syaitan betina.

Orang itu berkata:' Beritahukan kepadaku tentang kurma Baisan!'
[Nota:Baisan sebuah daerah berada dekat Syam lama dan merupakan salah satu
kota di Palestin].

'Tentang apakah yang kamu tanyakan?'

'aku bertanya kepadamu, apakah pohon kurma itu hampir berbuah?'

'ya'

'Sesungguhnya pohon kurma itu hampir tidak berbuah'
Lalu ia berkata lagi:' Beritahukan kepadaku tentang tasik Tabariyyah!'
'Tentang apakah yang kamu tanyakan?'
'apakah tasik itu masih berair?'
[Nota:Tasik ini besar, luasnya 10x6 batu2 . Airnya makin berkurang. Jarak
Tasik Tabariyyah dgn Bait al-Muqaddis sekitar 100 batu]

'Ya, tasik itu masih banyak airnya'
'Sesungguhnya air tasik itu hampir habis'
Ia berkata:' Beritahukan kepadaku tentang mata air Zughar!'
'Mengenai apakah yang kamu tanyakan?'

'Apakah mata air itu masih memancarkan airnya dan apakah penduduknya masih
bercucuk tanam dari mata air itu?'
[Nota:Melimpahnya air dari mata air Zughar terjadi sekali lagi adalah
isyarat dekatnya keluar Dajjal silaknat]

'Ya, mata air itu masih memancarkan banyak air, dan penduduknya bercucuk
tanam dari air tersebut.'

'Terangkan padaku tentang nabi yang diutus kepada orang-orang yang buta
huruf, apa yang dilakukannya?'
'Ia telah keluar dari Makkah menuju Yathrib'

'Apakah orang Arab memeranginya?'

'Ya' ' Bagaimana caranya memperlakukan mereka?'

'Ia telah menunudukkan orang-orang Arab terdekatnya, sehingga mereka
mengikutinya'
'Apakah demikian?'

'Ya',

'Lebih baik dari mereka untuk mengikutinya. Aku akan memberitahukan kepada
kamu mengenai diriku. Aku adalah al-Masih. Aku hampir akan diizinkan keluar,
maka aku akan keluar. Lalu aku akan berjalan di muka bumi. Aku tidak
melewatkan suatu kampung melainkan aku akan tinggal di situ selama empat
puluh malam kecuali kota Makkah dan Taibah (Madinah). Kedua kota itu
diharamkan atasku. Setiap kali aku akan memasuki salah satu kota itu, aku
akan dihadang oleh malaikat yang memegang pedang untuk memenggalku. Di
setiap celah kedua-dua kota itu dijaga oleh para malaikat.'
Fatimah berkata:

"Sambil memukulkan tongkatnya pada mimbar Rasulullah s.a.w bersabda:

Ini adalah Taibah(kota Madinah), Ingatlah apakah hal itu telah aku
sampaikan pada kamu semua?"

Orang-orang menjawab:" Benar"

Nabi Muhammad s.a.w bersabda,

"Sungguh cerita Tamim itu sesuai dengan apa yang telah aku sampaikan
kepada kamu, juga mengenai kota Makkah dan Madinah. Ketahuilah Dajjal itu
berada di laut Syam atau dilaut Yaman, bukan dari timur, bukan dari timur,
bukan dari timur,sambil mengisyaratkan tangannya kearah timur"

(Lihat Sahih Muslim dengan syarah Imam an-Nawawi, Matba'ah al-Misriyyah,
XVIII, hlmn 78-73)

*Barang siapa hafal sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir Surat
Al-Kahfi ia akan selamat dari (fitnahnya) Dajjal

Salinan asal : http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=98049

No comments:

Post a Comment